S51 blokkos Simsonhoz egységesen 1,8mm a gyári előírás szerint az előgyújtás, mind a megszakítós, mind a tirisztoros esetében egyaránt. Az S50/turbós gépeknél 1,5mm. Ezen kívül, a megszakítóhézagnak 0,4mm-nek kell lennie.

1. Gyújtótekercs
2. Töltötekercs
3. Világítótekercs
Először is, be kell állítani a megszakító hézagot, ez 0,4mm gyári előírás szerint. Ezt a következőképpen tehetjük meg:
Ha ez megvan, jöhet az előgyújtás beállítása.
- Felszerelt állapotban forgatjuk a lendkereket óramutató járásával megegyezően, amíg elkezdenek távolodni a megszakító érintkezői egymástól
- Most lassan forgatjuk tovább a lendkereket, amíg szemmel láthatóan eléri a maximális nyitást a megszakító
- Ekkor 0,4mm-es hézagmérőt csúsztatunk a pogácsák közé
- Amennyiben szoros úgy növelni kell, illetve, ha beesik az érintkezők közé, csökkenteni a hézagot
- Ha állítanunk kell a hézagot, azt a megszakítón lévő kis csavar meglazításával, beállítjuk a megfelelő hézagot, majd meghúzzuk a csavart, és újra mérünk, így már 0,4-nek kell lennie.
Gyári
lendkerékkel, és főtengellyel szerelt gépnél általában jó helyen
találkozik a motorházon és a lendkeréken lévő jelzés. Ez 1,8mm-el a
dugattyú felső holtpontja előtt helyezkedik el 50ccm-es gép esetében.
Ezt a következőképpen ellenőrizhetjük. Indikátoróra, vagy tolómérő
segítségére lesz szükségünk. A lendkereket forgatjuk, amíg a dugattyú
eléri a felső holtpontot. Ehhez képest vissza 1,8mm-nél kell találkoznia
a jeleknek. Az órával egyértelmű, hogy mennyi a holtponttól vissza
1,8mm. Tolómérővel úgy ellenőrizhetjük, hogy behelyezzük a gyertya
nyílásába, kitoljuk, majd elkezdjük forgatni lassan a lendkereket,
ügyelve, hogy a tolómérő ne mozduljon el, csupán mutassa, hogy mozog
felfelé a dugattyú. Elérjük a felső holtpontot, onnan már nem mozdul
feljebb a mérő mutatója. Ezután megnézzük a tolómérőt, még hozzáállítunk
1,8mm-t, és visszatesszük a gyertya helyére, majd addig forgatjuk a
lendkereket, amíg nem koppan a tolómérő végében. Itt figyeljünk oda,
hogy ne mozdítsa el, éppen csak érintse azt. Ennél a pontnál kell
nyitnia a megszakítónak. Ezt úgy ellenőrizhetjük, hogy alufólia darabot,
vagy cigaretta papírt rakunk a pogácsák közé, és ezen a ponton éppen ki
tudjuk húzni. Persze, ha van aki figyelje, szemmel is észlelhető a
nyitás, de ezek csak szükségmegoldások, ha van eszközünk, állítsuk be pontosan!
Ehhez multimétert, zümmögőt is használhatunk, ami pontosabb mint a
szemünk. Multiméterrel a következő a beállítás menete: Lehúzod a
gyújtáskapcsolóról a 2-es saruról az alaplapról jövő barna-fehér
vezetéket, és csatlakoztatod az egyik mérőzsinórt. A másikat egy
testponthoz kapcsolod. 200 Ohm-os méréshatárba állítod, ha zárva van a
megszakító kb. 0 Ohm-ot fog mutatni, ha nyit, akkor kb. 1-et. Egy néhány
tizedet fog mutatni, a vezetékek miatt. Nagyon lassan forgassuk a
lendkereket mérés közben!
Tehát a lényeg, 1,8mm-el a felső holtpont előtt nyisson a megszakító, így lesz az előgyújtás megfelelő. Így
már jól kell működnie a gyújtásnak, ha minden alkatrész jól működik.
Ezt stroboszkóppal is ellenőrizhetjük. Az előgyújtást az alaplap
elforgatásával állíthatjuk be, hogy 1,8 legyen. Óramutató járásával
megegyezően csökkenthető, ellenkezőleg növelhető. Ez egyértelmű, annál
előbb gyújt, minél hamarabb (a holtponttól minél előbb) érnek össze az
alaplap és a lendkerék jelei.
A régi, trafó nélküli "gyújtótekercses" gyújtás esetében is ugyan így
lehet beállítani, mindössze ott máshol van az alaplapon a megszakító és a
kondenzátor, de ez nem befolyásolja a beállítást.
A szereléshez sok sikert !
(forrás: sites.google.com/site/simsonner/gyujtas-beallitasa)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése